Programmatic display advertising is het gebruik maken van automatisering voor het inkopen van advertentieruimte voor beeldadvertenties. Je kan ruimte inkopen via een Demand Site Platform (DSP) op basis van vooraf gemaakte afspraken met uitgevers of op basis van specifieke gebruikers en hun online gedrag. Een DSP is een systeem waarmee deze campagnes worden beheerd en ingekocht. Wil je meer weten mogelijkheden van programmatic display advertising met DSP? Lees dan snel verder.
Een DSP is een platform dat je in staat stelt om advertentieruimte in te kopen via verschillende ad exchanges en ad networks. De ad exchanges en ad networks zetten vervolgens jouw advertenties weg in een Supply-Side Platform (SSP). Publishers (uitgevers, websites dus) halen de content voor de advertentieruimte die ze bieden uit SSPs. Je kunt ook nog direct bij publishers advertentieruimte inkopen, als je een directe deal maakt.
DSP biedt je de mogelijkheid data te gebruiken van verschillende partijen om je doelgroep te targeten. Een paar voorbeelden van DSP’s zijn Adform, Turn, DBM, Mediamath en Platform161. Het bekendste platform voor programmatic display advertising is het Google Display Netwerk (GDN) waar je met behulp van Google Ads advertentieruimte kunt inkopen. Er zijn echter een aantal duidelijke verschillen tussen GDN via Google Ads en inkoop via een DSP.
Onetomarket heeft veel ervaring met het bepalen van een juiste strategie in DSP advertising en de plaats in de marketingmix. Wij zetten campagnes op, maken de beste keuzes in targeting en inzet van de passende uitingen. Een groot voordeel is dat wij samenwerken met een shared DSP partner. Dit betekent dat zij gecombineerd inkopen voor ons en anderen waardoor jij de beste prijs krijgt voor de plaatsingen van jouw uitingen. Daarbovenop hebben DSP advertising campagnes bij Onetomarket geen minimum budget door onze partnersamenwerking. Wanneer je zelf aan de slag wil gaan met DSP advertising dan zul je al snel merken dat de minimum bedragen voor campagnes duizenden, soms wel tienduizenden euro’s zijn. Je zit ook niet direct aan een lange termijn contract vast. Je kunt bij ons gewoon per campagne betalen waardoor het net zo flexibel is als adverteren met GDN.
Ben je benieuwd hoe programmatic display advertising via een DSP in jouw marketing mix past? Wil je hiermee aan de slag zonder mega-investering en een langlopend contract? Neem dan contact met ons op, dan vinden we samen de beste oplossing voor jou.