Goede teksten schrijven voor websites is compleet anders dan teksten schrijven voor andere media. Dat komt omdat lezers andere verwachtingen hebben van online teksten. Daarom stellen internet gebruikers onbewust eisen aan website teksten en hebben goede webteksten een bepaalde structuur. Pas je die structuur toe bij het schrijven van online teksten dan zal jouw tekst beter gevonden en gelezen worden.
Bezoekers lezen geen website teksten. Teksten worden gescand. Een website bezoeker is op zoek naar iets. Bewust of onbewust heeft de bezoeker zich vragen gesteld waar hij antwoorden op wil. Komt een bezoeker op een webpagina zijn de eerste vragen die hij zich stelt:
‘Ben ik op de juiste plek?’ en ‘Kan ik hier de informatie vinden die ik zoek?’.
Is het antwoord geen volmondige ‘Ja’ op deze vragen dan wordt de website vaak snel weg geklikt. Wordt de bezoeker bevestigd dat zijn vraag op de pagina beantwoord kan worden, dan begint hij met het scannen van de tekst.
Eerst de titel. ‘Ben ik nog steeds op de juiste plek?’
Dan een stukje inleiding. ‘Ja, er wordt wat verklapt! Even verder lezen…’
De koppen worden gescand. ‘Kijk, daar in die alinea kan ik misschien antwoord vinden op mijn vraag.’
De eerste regel van de alinea wordt gelezen. ‘Misschien een paar regels dan.’
En als je als tekstschrijver geluk hebt wordt een hele alinea gelezen. Nu moet je je best doen om de lezer mee te slepen. Vaak wil je namelijk dat de bezoeker ook iets voor jou doet: Gooi de call-to-action in de strijd!
Het hierboven beschreven proces van het scannen van koppen en overslaan van teksten wordt bevestigd door eye-tracking onderzoeken. Heat-maps van website pagina’s tonen aan dat bezoekers in een ‘F’ lezen. Koppen worden gescand. Maximaal 70% van de teksten wordt door bezoekers van de pagina gelezen.
Het merendeel van de internetters is op zoek naar informatie en gebruikt daarvoor Google. De eerste resultaten worden het meeste aangeklikt. De hoogste positie in Google levert de meeste bezoekers op.
Om te bepalen welke pagina bovenaan getoond moet worden probeert Google in te schatten hoe waardevol webpagina’s zijn voor de opgegeven zoekopdracht. Relevantie is een van de belangrijkste factoren waar Google naar kijkt. De meest relevante pagina toont Google als eerste. Tenzij je betaalt natuurlijk. Maar dat is een heel ander topic.
Stel dat jij Google zou zijn en je zou moeten bepalen of een webpagina interessant is voor een bepaalde zoekopdracht. Waar zou jij dan op letten?
Google is net als een gewone internetter en scant aangeboden informatie:
Internetters en Google scannen beide een pagina via dezelfde structuur.
Goede online teksten die én vindbaar zijn voor Google én makkelijk leesbaar zijn voor bezoekers passen dus een bepaalde structuur toe. Visueel kan dit worden samengevat in een content trechter.
Online teksten die voldoen aan deze structuur zijn makkelijk te scannen. Belangrijkste tekst staat op plaatsen waar bezoekers en Google deze ook zoeken.
Met de volgende 10 punten kun je controleren of de online tekst die je hebt geschreven overeenkomt met de content trechter.
Het gaat uiteindelijk om wat het oplevert (de conversie). Misschien verbaast het je dat zo weinig echt gelezen wordt. Maar uiteindelijk schrijf je jouw teksten met een doel. En daar kun je op aan sturen. Daarom kun je de tekst goed afsluiten met een call-to-action. De call-to-action is vaak herkenbaar aan en opvallend gekleurde button.
Voorbeelden van call-to-actions:
Dit klinkt natuurlijk allemaal heel makkelijk. Maar we kunnen ons voorstellen dat je wel wat hulp kunt gebruiken. Onetomarket helpt graag bij het organisch vindbaar maken van jouw website via geoptimaliseerde teksten. Misschien heb je baat bij een review van de teksten op jouw website of wil je een training waarin je leert hoe je goede webteksten schrijft?
Neem contact op met Onetomarket