Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the breadcrumb-navxt domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/onetomarket.nl/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
Je eigen social media dashboard, kant en klaar, in Google Analytics. - Onetomarket

Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

Je eigen social media dashboard, kant en klaar, in Google Analytics.

In de huidige versie van Google Analytics kun je dashboards maken die gegevens uit Google Analytics in een handig overzicht laten zien. Het dashboard heeft beperkingen, maar het kan wel enig inzicht geven. Een praktische bijkomstigheid is dat wanneer een dashboard eenmaal gemaakt is, het gemakkelijk gedeeld kan worden met anderen. En het delen gaat dan niet over alleen maar één account, je kunt zo’n dashboard delen naar andere accounts en profielen. De data wordt dan opgehaald uit het profiel waarvoor je het dashboard wilt gebruiken.

Om dit te verduidelijken: stel je wilt een dashboard dat je voor een webshop voor schoenen hebt gemaakt ook gebruiken voor een webshop voor t-shirts. Je kunt dan dit dashboard kopiëren naar het Google Analytics profiel van de t-shirts webshop. Het dashboard wordt dan gevuld met gegevens van de t-shirts webshop.

Google Analytics goes social

Sinds een paar maanden zijn de nieuwe sociale rapporten beschikbaar in Google Analytics. Deze geven meer inzicht in hoe social media bijdraagt aan de online marketing van je website. Erg handig, want ondanks de social media hype, is er vaak nog geen inzicht in de opbrengst van social media.

Bovenstaande maakt het mogelijk een social media dashboard te creëren dat daadwerkelijk inzicht geeft in wat de impact is van social media op je website. We hebben nu zo’n dashboard gemaakt welke we gratis met je willen delen zodat je deze zelf kunt gebruiken. Let wel, dit dashboard geeft een goed inzicht, maar daarnaast zijn er ook ander factoren waarmee je de ROI van social media kunt bepalen (lees meer hierover bij Avinash Kaushik).


Kopiëren dashboard

Zorg ervoor dat je bent ingelogd in Google Analytics en kopieer de volgende link in de adresbalk van je browser: http://bit.ly/ITDRs8. Als je ingelogd bent krijg je een venster te zien met de vraag in welk profiel je het dashboard wilt gebruiken:

 class=

Wanneer je hier een profiel kiest en klik op ‘Dashboard maken’ word je automatisch naar het dashboard geleidt.

Social media dashboard

Om je een beeld te geven, onderstaand zie je een voorbeeld van het dashboard:

 class=

Het dashboard is opgebouwd uit 11 widgets (max. aantal is 12). Elke widget kun je aanpassen door rechtsboven op het tandrad te klikken, en dan kom je in een pop-up venster waar je de instellingen van die widget kunt aanpassen. Gebruik die optie om het dashboard zo te customizen dat het zo nuttig mogelijk is voor jouw website.

Inhoud social media dashboard

Bovenaan staat het bezoek van social, daaronder (in het grijs) het totale bezoek van alle kanalen. Zo kun je het social media verkeer in de juiste verhouding zien: waar hebben we het nu eigenlijk over.

 class=

Daaronder staat het percentage nieuwe bezoek van social media, dat in verhouding tot andere kanalen meestal lager is. In dit voorbeeld is dit ook inderdaad het geval;het percentage nieuwe bezoek uit andere kanalen is ruim 81%, dat scheelt nogal. Het geeft wel de betrokkenheid aan van de bezoekers via social media.

Bezoek per sociaal netwerk

De volgende widget geeft een goed beeld van de verdeling van verkeer per sociaal netwerk:

 class=

In dit geval genereert Facebook het meeste verkeer en daarna Twitter. Samen maken ze meer dan 85% uit. Ten opzichte van de andere sociale netwerken is dit een erg belangrijk onderdeel voor de website in het voorbeeld.

Besturingssystemen van sociale bezoeken

Relatief veel social verkeer van komt niet via een pc binnen, maar juist met een mobiel apparaat zoals een tablet of smartphone. Daarom in het dashboard een overzicht van besturingssystemen, met het aantal bezoeken en hoeveel tijd op de pagina deze gemiddeld besteden:

 class=

Dit voorbeeld laat zien dat het meeste verkeer wel vanaf een pc of laptop komt, maar dat een belangrijk deel van een smartphone of tablet komt.

Sociale acties (onsite)

Hier is te zien wat bezoekers op de website voor sociale acties doen. Dan zijn bijvoorbeeld tweets bij Twitter, +1 bij Google+ en Likes bij Facebook. Om sociale acties in Google Analytics te meten, moet er wel speciale code op je website geïmplementeerd zijn.

 class=

Sociale acties (offsite) versus bezoek

In deze widget is te zien of er een relatie bestaat tussen sociale acties (buiten je eigen website) en verkeer op de site. Met “Activiteiten op gegevenshub” worden acties bedoeld op “open” sociale netwerken. Omdat dat er (nog) maar een beperkt aantal zijn, geeft het maar voor een deel inzicht. Bijvoorbeeld acties op Facebook komen er niet bij te staan, acties op Google + wel.

 class=

Meest gedeelde pagina’s

Erg waardevol is de volgende widget waar te zien is welke pagina’s het meest gedeeld worden. Het gaat dus om content die bezoekers waardevol genoeg vinden om te delen met anderen.

 class=

Je kunt zo antwoorden vinden op vragen als:

  • Welke artikelen worden gedeeld en welke juist niet?
  • Is er een overeenkomst in artikelen die gedeeld worden, gaat het om een bepaalde categorie?

In dit voorbeeld gaat het om artikelen, maar het kan net zo goed met producten of andere content dat gedeeld wordt.

Waarde sociale netwerk versus de rest van het verkeer

In deze widget is te zien hoe sociale media bijdraagt aan de doelstelling van de website (in dit geval e-commerce), ten opzichte van de andere kanalen. Hier in het voorbeeld is het conversiepercentage hoger van sociale netwerken. In verhouding komt er dus waardevol verkeer vanaf sociale media.

 class=

Als je geen e-commerce meet op je website, gebruik in deze widget dan het conversiepercentage van je ingestelde doel(en).

Transacties en conversiepercentage sociale media

In de volgende widget is de trend te zien in opbrengst van sociale media. Hier worden transacties naast conversiepercentage gelegd, zodat je een idee krijgt van het verloop van opbrengst uit social media).

 class=

Als je geen e-commerce meet, gebruik dan behaalde doelen en conversiepercentage van je doel(en).

Waarde per sociaal netwerk

Deze widget geeft het bezoek per sociaal netwerk en daarnaast het conversiepercentage. Zo is te zien welke netwerken het meeste opleveren.

 class=

Ook hier geldt weer: gebruik je geen e-commerce op je website, zet dan in deze widget het conversiepercentage van je doel(en).

Omzet en waarde per bezoek

Tot slot, de laatste widget met de totaal omzet en de waarde per bezoek. Bij (not set) staan alle overige kanalen.

 class=

In het voorbeeld is absoluut gezien de opbrengst van social media wel lager dan van de andere kanalen, maar de waarde per bezoek is wel hoger.

Gebruik je geen e-commerce, neem dan bijvoorbeeld doelwaarde en conversiepercentage van je doel(en).

Social media inzichten

Zo kunnen al deze widgets een waardevol inzicht geven, zodat je je social media campagnes kunt bijsturen of aanpassen, of content op je website kunt verbeteren. Het dashboard geeft je overzicht, zodat je niet blind hoeft te varen, het geeft je een richting.

Zoals gezegd, er zijn ook andere factoren waarmee je de ROI van social media kunt bepalen, Avinash Kaushik geeft een goed voorbeeld ervan. Ook in dit artikel van collega Elles vind je voorbeelden van de ROI van social media.


Dit artikel is geïnspireerd op het artikel van Justin Cutroni over een social media dashboard voor Google Analytics.

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen