breadcrumb-navxt
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/onetomarket.nl/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114Google Analytics heeft een nieuwe versie gelanceerd, Google Analytics 4 of GA4. Niet alleen het uiterlijk is veranderd, maar er zijn ook een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd. De oude Google Analytics (Universal Analytics) zal nog niet direct van het toneel verdwijnen. Maar op termijn wordt GA4 de nieuwe norm binnen de Google suite. Waarom zou je nu al moeten beginnen als je nog gewoon gebruik kan maken van de vertrwouwde Google Analytics?
Veel bedrijven maken al jaren gebruik van Google Analytics. Hierdoor hebben ze historische data opgebouwd en hebben ze de mogelijkheid om vergelijkingen te maken tussen verschillende jaren. Deze informatie kan gebruikt worden om bepaalde beslissingen te nemen of juist niet. Denk bijvoorbeeld aan welke producten verkopen het beste in mijn webshop of zijn er nog andere kanalen die kunnen bijdragen aan mijn inkomsten of moet ik mijn online checkout aanpassen om het bestelproces te nog makkelijker te maken.
De gegevens van de afgelopen jaren zijn belangrijk om trends te signaleren, maar ze kunnen ook ondersteunen bij belangrijke beslissingen om in te schatten wat de impact is. Hoe eerder je begint, hoe meer data je hebt kunnen verzamelen wanneer je overstapt maar de nieuwe versie van Google Analytics.
Ja, er is zeker een verschil! De statistieken van GA4 zijn gericht op zowel website als app data. Het verschil zit in het gebruik van een app en website. Als we onze telefoon gebruiken bestaat een app niet uit pagina’s maar schermen. Als we de gegevens van een website en een app combineren, ontstaat er een ander datamodel. Dat is een model dat zich richt op events die plaatsvinden, waardoor elke interacties veel belangrijker worden.
Nu is het bouncepercentage vaak een belangrijke statistiek voor veel bedrijven. Het geeft aan dat een bezoeker op een pagina is gekomen maar geen klik interactie met de pagina is aan gegaan. Maar hoe zit dat als een bezoeker terecht komt op een single-page website (SPA)?
In dit specifieke geval zal de bouncepercentage altijd hoog zijn, maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurd. Hier is interactie erg belangrijk en zegt de hoogte van het bouncepercentage helemaal niets. In GA4 is de statistiek bouncepercentage niet meer te vinden, maar wel een betrokkenheidspercentage. Hiermee meet je wanneer een sessie meer dan 10 seconden heeft geduurd en er een conversie heeft plaatsgevonden of wanneer er meer dan twee pagina’s/schermen bekeken zijn.
Er zijn een aantal grote veranderingen in vergelijking met Universal Analytics en hier moeten we allemaal even aan wennen. Zoals gezegd maakt het altijd vertrouwde 'bouncepercentage' plaats voor 'betrokkenheidspercentage' en zo zijn er nog meer veranderingen. Maar veranderingen hoeven zeker niet slecht te zijn. Wat zijn jouw voordelen om nu al te beginnen met GA4?